Bildblogg

Här nedan hittar du bilder från Tre Kronor af Stockholm och seglingen under årets The Tall Ships´ Races.

Vi uppdaterar i takt med att vi får material från fartyget vilket kan vara lite knepigt ibland när de är långt från land. Därför kan det dröja någon dag innan vi fått upp bilder och annat.

Vill du följa Tre Kronor och de andra deltagarna i realtid hittar du en sida här

5 aug

Idag mönstrade Marina Läroverket av, ett gäng fantastiska ungdomar som vi hoppas få se mycket mer utav härombord som besättning. Entusiasmen i så väl segling som städning och crew parade har imponerat stort på oss som går här och skrotar till vardags. Tack för en toppen segling och välkomna tillbaka!

2nd in Class A in race one & race two.

Tre Kronors besättning bjöd på en fantastisk crew parade igår med tema hav. Här är Neptun, valross och sjöjungfru och tar emot priset för andra platsen i racet utav Szczecins borgmästare.

1 augusti

Nyhet! Målgång är framflyttat till fredag 2 aug 0000 UTC, så det blir ingen riktigt målgång utan man rapporterar in sin position sedan baseras resultatet på positionen. Anledningen är att alla fartyg skall hinna in till Szczecin innan festligheterna där börjar på Lördag eftermiddag. Allt tyder på att vi blir sämst tvåa, och har en liten liten chans att knipa första platsen! Ombord håller vi tummarna, biter på naglarna, trimmar segel och tuggar saltlakrits frenetiskt i 10h till, för att försöka knipa förstaplatsen ifrån Lehmkuhl. På bilden sträcker elever från Marina Läroverket lovart brassar. Foto och Text Anton Stenros

Matrosens sista desperata försök. Tyvärr räcker det inte denna gången heller. Bara att gratulera Statsraad Lehmkuhl för ännu ett fint race. Vi driver nu sakta mot mål i "med-stiltjen" och drygar ut vår andra plats i racet. Även vi har gjort helt klart gjort ett fint race och knappast kunnat göra något bättre. Officiella resultat kommer troligen under morgondagen på STIs hemsida. Tack för all support! / Styrman Anton

30 juli

Vi fick stryka röjlarna och jagaren precis vid toppar på 16-17m/s. Nu har vi upp mot 20m/s relativt. 9knop. Nu strök vi även storbram när det toppade 23m/s. Allans utlåtande "lite bus-väder" med ett stort leende efter åt. Eleverna tackar nej till kanelbullarna och börjar se lite gröna ut. Kul-ing när det är som bäst.

29 juli

Strax efter start i Tall Ships Races race 2. Tyvärr bjöd denna start inte alls på något fotoväder utan det små-regnar, är grått och är svaga växlande vindar. Starten gick bra och nu glider vi med fältet i medvinden västerut mot Gotland för att välkomna kulingen med öppna armar imorgon. "All hands" stryks efter middagen kl 19 och vi går åter in i vaktgång. / Text och Foto Anton Stenros

Cisne Branco under ledseglet. Foto: Anton Stenros

Georg Stage och Standart några minuter efter start. Foto: Anton Stenros

Ligger i Ventspils på ett litet servicestopp innan racestart 1500UTC idag. Starten går några mil utanför hamninloppet och det ser ut att bli ett ganska kul race med både goda med och motvindar. Elevern från Marinaläroverket är ett glatt och taggat och gäng, så det här kommer bli kul! Bara att hoppas på att vi rår på norrmännen nu... som förra racet så kan ni följa vår framfart nästan i realtid på STIs hemsida / yellow-brick. - Styrman Anton

22 juli

Skutmässig förtöjning i Roomassare tillsammans med våra vänner. 6 skutor i bredd, Morgenster, Tre Kronor, Vega, Maybe, Jens Krogh, Morning Star.

20 juli

Nya tag, cirkus ombord (bokstavligt talat). Parade of Sails ut från Helsingfors, skonaren Vega i lovart.

18 juli

"2nd in Class A, Race One, Tall Ships Races 2013"

17 juli

Crew Parade i Helsingfors

16 juli Lunchgäster

Fick lunch gäster idag. Den lilla danska ketchen Utopia, lastad med goda vänner till många av oss i besättningen.

15 juli Mot mål

Ledsegel är det nya! Ännu vackrare i verkligheten...
Foto: Anton Stenros

Med 12nm kvar till mål. Foto Anton Stenros

Ett gäng slagna hjältar i dubbel bemärkelse glider i alla fall mot mål med stil och finess. Slör 6-7knop och fulla ledsegel. Tyvärr kom vinden några timmar försent. De tre timmarna stiltje imorse var klart onödiga. Även om det just i skrivandets stund känns lite surt att ha fölorat sig på "straffar" till en andra plats så har vi gjort ett fantastiskt race. Faktum är att vi borde ligga långt efter flertalet fartyg i a-klassen. Men så har besättning och elever slitit som djur med. Efter målgången inatt väntar naturhamn på finska sidan med bad, städning och sömn. Tack alla ni som följt och stöttat under race 1! / Anton

Kålpudding - En av få ljuspunkter i tillvaron under dagen. Vad hade vi gjort utan kocken John, som föder och göder oss under racet? Senaste timmen har varit lite förlösande med 4 knop mot mål. Kvällen/natten kommer bjuda på benhård kryss. Stressen och irritationen över stiltjen är påtaglig på akterdäck. / Anton, styrman

14 juli O-väder

Välkommen till en annan väldigt stor del av racet- Väder, planering och strategier. Just nu är det dock väldigt svår. Skillnaden på stiltje motvind och stiltje medvind kan vara förödande stor. Men vi jobbar på och led(ar)seglen förbereds inför natten.

O-väder på gång (stiltje). Fårö i vägen. Magsår på ingång.- Vem vill ha solsken och stiltje när man kan ha åska och 22m/s?! Brassarna ligger för löpning. Snart dags att gå över stag igen. Stressen börjar återinfinna sig på akterdäck och vi börjar bittert inse att vinst "over all" nog är att glömma. Dock skall vi göra allt vi kan för att ta hem A-klassen! /Anton, styrman

13 juli

Besättningen hälsar till alla som följer oss! Snart dags att stagvända och sätt kurs tillbaka mot Gotland. Fulla dukar. 4sträck ++ brassat och 7 knop. Strålande sol och kanelbullar till tre fika. Livet på en Brigg! / Anton, styrman foto Anton Stenros

12 juli

11 juli blåsigt

Nu kör vi. 22m/s i byarna. Åska och ösregn. All hands och en stagvändning värd namnet.
/Leo

Vi gick och mötte fronten, vilket visade sig vara ett rätt klokt beslut. Skakade dock om, framförallt båt men även lite besättning. Hon (Tre kronor) bär segel och beter sig fantastiskt fint i hårt väder. Vi bärgade röjlar, jagare och stor bram. / Anton -Styrman

Matros Jens är uppe och avbeslår storbramen. Dags för lite mer driv i skutan. NNW 12-14, 2-3 m sjö. Mulet. Position strax syd om Hoburgen.

10 juli På väg!

9knop. Constansia i lä. 1-1 på 05 positionen. Det går bra nu! Tyvärr går det väldigt bra för alla andra med. Christian Radich ångar på som en pansarkryssare.

9 juli Starten

Klockan 1100 idag startade Tall Ships Race. Starten tog vi med en liten marginal i nästan stiltje. Strax efter start blev det total stiltje och det blev ett idogt arbete med att fånga minsta lilla vindpust. I skrivandes stund har vi en svag medvind och gör runt 4knop vilket väntas hålla i sig tills imorgon eftermiddag och även öka under natten till en 6-8 m/s. Efter starten passade vi på att sjösätta gummibåten för att få lite spektakulära bilder med både ledsegel och andra fartyg. Fair Winds! Anton, Styrman Foto: Anton Stenros

8 juli

Kort stopp i Falsterbo över natten. I morgon går starten

Foto: Per Björkdahl

På väg mot starten med Gudon till rors.

7 juli På väg mot starten!

Bilden är tagen från den åländska galeasen Albanus och akter om Tre Kronor skymtar skonaren Constantia från Solna.

Här lämnar Tre Kronor Århus i Sail Parade tillsammans med alla övriga deltagare. Nu bär det av ut mot Östersjön där starten går på tisdag

Blå Flagg hissas!

Blå Flagg betyder att fartyget tar hand om sitt avfallsvatten och tömmer det i land så att det kan renas innan det släpps ut i havet. På det viset undviker vi att bidra till övergödningen i Östersjön. Vi seglade under Blå flagg redan 2009 när vi var med för första gången i TSR. Då var vi rätt ensamma om det. I år är är TSR-organisationen drivande i frågan och de flesta av fartygen seglar under Blå Flagg under racet. En glädjande utveckling!

Hamnen i Århus.
Här skymtar Tre Kronors master där hon ligger på utsidan av Kapitan Burchardt. Tidigare seglade Kapitan Burchardt i Stockholm under namnet Najaden och du har säkert sett henne ligga vid Skeppsbron nedanför Slottet.

5 Juli Kort stopp i Malmö

Efter ett kort stopp i Malmö kör vi i god fart mot Århus, ETA 1200 imorgon. Ett glatt och uppspelt gäng från Fryshuset möntrade på i Malmö och vad kändes som en lastbil med mat lastades ombord. På bilden syns Martin (jungman) fästa in nya bultar till storhalsen i förliga däckshuset. Överallt pågår arbeten för att få vår fina skuta i race-mode. -Anton (Styrman) foto: Anton Stenros

5 juli

Nu är vi på väg mot starten av The Tall Ships´ Races. Framför oss ligger Öresundsbron och snart är vi i Malmö där vi ska ta emot ungdomarna från Fryshuset innan vi seglar vidare till Århus i Danmark

Nadine och Gudon blir intervjuade i P3 Stockholm inför seglingen

7 maj

Ungdomar från Fryshuset är med och hjälper till med vårrustningen för att lära känna fartyget

30 april

Marina Läroverket i Danderyd som ska segla med Tre Kronor under The Tall Ships Races är på plats för att lära sig fartyget och hjälpa till med vårrustningen