Loggbok

RSS

Torsdag 1/8 förmiddag Loke och Kristoffer

1 Aug 2013

Morgonen var ingen höjdare med mycket moln men vid frukost kom solen fram och värmde, fram till lunch var det sol och mojnande vind som sedan övergick i stiltje. Det var helt enkelt en lugn och skön förmiddag med litet innehåll.

Vi gjorde inga stagvändningar denna morgon pga. den dåliga vinden

Onsdag 31/7 eftermiddag/kväll- Emil & Hanna

31 Jul 2013

Vi började vår vakt vid 16.00 och då började vi med att sitta i en ring uppe på däck. Hans-Gunnar berättade historier om gamla fartyg och dess historia fast det slutade med knoplära och till sist kom vi in på sidospåret om hur man syr sår. Sedan prövade vi våra sy-kunskaper genom att sy i en latexduk som var det material som liknade hud mest. Sedan klättrade jag (Emil), Christoffer och Ivar upp i masterna och njöt av utsikten och när vi hade kommit ner på däck igen var det dags att stagvända.        (Vilket är en vändning genom vindögat). Resten av tiden spenderades på däck med sol och vågor och lasagne. efter att vi gått av vakten klockan 8 var de allra flesta trötta efter det blåsiga vädret så alla på 4-8 vakten gick och la sig med en gång.

Onsdag 31/7-13 förmiddag Alice och Erik

Vi vaknade till en förväntansfull vakt, då senaste nyheterna hade sagt att vi hade god placering i tävlingen. Själva vakten var inte alltför händelserik i sig, men en fin soluppgång kunde i alla fall lätta upp stämningen en aning. Efter en intressant tamp-safari, bestämde sig besättningen för att vi skulle slå, men vänta tills den andra vakten kom upp, eftersom det är svårare att slå på 10 personer. Vi slog vid ungefär tio i åtta på morgonen, precis innan det var dags för oss att kliva av vår vakt och lämna plats för nästa och sova tre välbehövda timmar innan lunchen, lite smått och gott ifrån tidigare måltider, serverades.

Tisdag 30/7-13 kväll Clara-Filippa & Antonia-Louise

30 Jul 2013

Efter en stormig eftermiddag gick vi på vår nattvakt med känslan av illamående och nervositet. Att höra resten av besättningen åma sig från överdäck kände vi oss inte speciellt pigga på att ge oss ut i mörkret och brottas med vindar och vågor. Vid 20.30 tiden fick vi reda på att Tre Kronor låg på första plats i klass A och även i hela racet, detta gjorde att man kände sig mycket bättre till mods och vi tog nya tag. Efter att ha brassat och trimmat en hel del i mörkret kom den illamående känslan, sjösjuka fram och även huvudvärk var något vanligt bland oss alla. Många gröna ansikten syntes till innan kvällen hade nått sitt slut.

Måndag 29/7-13 kväll Madde och Nils

29 Jul 2013

Starten har gått av stapeln. Det blev en bra start för vår del. Vi fick ett regnoväder över oss med lite kraftigare vindar och åska på håll. Under vår vakt hade vi regn till och från. Vi styr inte rakt mot Szczecin, utan går istället mot södra Gotland eftersom det där väntar oss starkare och bättre vindar. Focken var gigad hela kvällen och natten eftersom vi fick mycket vindvrid. Vi satte och bärgade våra tre ledsegel som heter Henny, Amanda och Nora, och brassa alla råsegel av samma anledning. Under sista delen av vårt pass kom vi ut ur ovädret och fick oss en skymt av stjärnhimlen, och med Karlavagnen på vår sida gled vi fram genom natten.

Måndag 29/7-13 förmiddag Olivia och Lina

Morgonen började med väckning halv åtta för oss som bor i salongen, och efterföljdes med nybakat bröd och gröt till frukost. Vi gick på vår vakt klockan åtta, där de flesta av oss förberedde tilläggningen inför vår ankomst till Ventspils, medan jag (Olivia) tilldelades disk-tjänst. Vi angjorde hamn vid nio-snåret för att hämta en säkring till generatorn vilken hade gått sönder. Detta ledde till att jag (Olivia) fick diska all disk för hand ute på däck. Problemet med generatorn löste sig till slut, och vi avnjöt en god lunch i väntan på startsignalen av Tall Ships Race som går i eftermiddag.

29/7 Alexandra Karlsell och Hanna Bjarre

29 Jul 2013

Vi har det kul här på Briggen Tre Kronor. På vår vakt under måndagen så låg vi i hamn i en stad i Lettland. Vi hittade gratis Wifi, varav halva andelen elever vart sociala på annat håll än med varandra. Det fanns en massa statyer av kossor i staden, tydligen hade de en återkommande ko-parad var tionde år. Vi var med och lade loss, och var därmed på väg mot starten! Vi ställde även tillbaka klockan en timme för att passa in med Polen/Sveriges tidzon.

Nattvakterna för 12-4 vakten är synnerligen mörka. Varken solnedgång eller soluppgång. Dock ser vi en mycket fin natthimmel, och har det rätt trevligt i alla fall. Vi gjorde en vändning innan vakten var slut och vi fick sova. För övrigt en ganska lugn natt, en liten genomgång av de ca 180 tamparna ombord, ingen sjösjuka än, vi får hoppas att det håller i sig.

Söndag 28/7-13 Jonathan och Melker

28 Jul 2013

Efter en god natts sömn vaknade vi för första gången ombord på Tre Kronor. Dagen ägnades till en början med att lära sig hur allt fungerar ombord, från röjel till kölsvin, segelsättning och disk. En bit in på förmiddagen började vi förbereda för att kasta loss och lämna Riga. Kajerna var precis som under gårdagen fyllda med åskådare, och under utfärden längs floden kantades resan av fler människor i både småbåtar och längs stränderna. Väl ute på havet (eller i alla fall Rigabukten), hade vi vår förstrogenhetsutbildning där vi lärde oss om säkerheten ombord och var all bra utrustning finns utifall att vi skulle behöva använda den! När solen sjönk och en vackert bärnstensfärgad halvmåne steg seglade vi ut mot horisonten med seglen fyllda i lätt bris!

Lördag 27/7-13 Ivar och Christoffer

27 Jul 2013

Efter en tidig start på lördagsmorgonen med en samling kl. 04.30 och en snabb flygning var vi framme vid båten runt nio-tiden. Efter en kort samling med besättningen lät vi den tidigare besättningen flytta ut var på vi utforskade Riga och den hamnfest som följer med Tall Ships Race. Riga var förvånansvärt fint, inte alls så öststatsgrått som man kunde tänka sig. Däremot var det ganska folktomt, något man inte kan säga om hamnen som fylldes på med folk under dagens gång, fram mot kvällen räknas det med att en miljon människor ska ha varit där. De som var på plats i tid såg också den förra besättningen, delar ur Cirkus Cirkör, göra en fin uppvisning med säkerhetsbesättningen! Klockan 16.00 återsamlades vi vid briggen för att flytta in och få en ordentlig genomgång av besättningen och grundläggande regler. Briggen låg förtöjt mellan de två största fartygen på plats och såg jätteliten ut med knappt hälften så hög rigg som de större båtarna. Efter en god middag så gick vissa för att lägga sig och vissa stannade uppe för att kolla på den fyrverkerishow som skulle börja vid 11-snåret. Den fyrverkerishowen var ohyggligt lång, 20 minuter, väldigt maffig med ett ordentligt avslut som många såg som signalen för att det var läggdags. Efter en väldigt lång dag med mycket intryck och resande slocknade alla, och oj vad vi sov skönt!

Norskt fartyg har sjunkit

11 Jul 2013

Den norska ketchen Wyvern har sjunkit söder om Gotland. Alla ombord har räddats. Dock saknas en person från ett holländskt fartyg. Det var tre personer som tog sig ombord på Wyven för att försöka rädda henne och en av dessa saknas fortfarande. Man befarar att han fastnat i riggen och dragits med fartyget när det sjönk

Ombord på Tre Kronor af Stockholm är allt väl.

På väg

10 Jul 2013

Vid 02 inatt halsade vi om och började skära nord-vestvart. Rundade waypoint 1, Dueodde på Bornholm vid vaktskiftet 4 och i takt med motvridet togs ledseglen ner. Efter det har vi haft fantastisk segling rätt på rumb-line och siktat mot Houburg på Gotland. Just nu dundrar vi på i 9-10 knop. Enligt de preliminära rapporterna ligger vi 1 i klassen och 1 over all. Dock så seglar både Christian Radich och Stadsraad Lehmkuhl snabbare än oss, så det är bara på handikapp vi håller positionen. Mest spännande just nu är väderomslaget och frontpassagen ikväll/natt.

Igår kväll togs även ett vattenprov väst om Bornholm.

På väg mot starten

9 Jul 2013

Nu är vi som bäst på väg mot starten. Gick från Falsterbokanalen där vi var och provianterade/bunkrade vid 07 imorse. Förtillfället stiltje och lite dis. Prognosen ser ut att det blir svaga medvindar vid start och fram till rundning utav Bornholm som skall hållas till babord. Det mest spännande i taktik och väder är när och den nordliga kulingen kommer, men enligt alla prognoser så ser det ut som att mot-vridet kommer på Onsdag eftermiddag. Så det kommer troligen att bli en mycket spektakulär start, med förhoppningsvis mycket ledsegel även från de andra fartygen.